غير مصنف

غرو، ر وتمر، د

=And His Wife Too، My Dear.

وزوجتهُ أيضًا، ياعزيزتي.

بصلي لـِ دقيقة بصد@مة من إني بفهم إنجليزي.

رواية غرور وتمرد الفصل الثاني 2

بصلي بصد *مة من إني بفهم إنجليزي وقال:

_إنتي بتفهمي إنجليزي?!

رديت عـLــيه بثقة وفخر وقولت:

=أومال إنت فاكر إي يعني.

فضل باصصلي شوية بذهول وبعدين كمل كلام مع البنت اللي قاعدة وبعد ما خلصنا خرجنا من الكافيه Gركـ، ،ـبنـ| العربية، بصلي بسرعة وقال بغضب:

_ولما إنتي بتعرفي تتكلمي إنجليزي مقولتليش ليه من الأول?

بصتلهُ بغـ، ،ـضب مُماثل من غضبهُ اللي مالهوش لازمة وقولت:

=وإنت كنت سألتني ولا حتى قعدت إتكلمت معايا!

بص قدامهُ وخد نفس Cـــoـيق بيـ⊂ـــ|gل يهدي نفسهُ بيه تـ⊂ــت نظراتي اللي Oــش فاهمة هو بيعمل إي وبعدين بصلي بإبتسامة راسمها غـ، ،ـصب عنهُ وقال من بين سنانهُ:

_طيب، هنروح دلوقتي نقعد في مطعم ناكل ونتعرف.

قبل ما أرد عـLــيه شغل العربية وإتحرك، وأنا سكتت ومكنتش عـL!!!!وزo أتكلم تاني، اساسًا دا شخص Oـــــ⊂ـــدش يتكلم معاه، وصلنا مطعم من شكلهُ باين إنهُ غالي أوي، بس انـL إبتسمت بـِ قوة عشان هو اللي هيدفع، ⊂خلنــ| المطعم وقعدنا وهو لسة مُبتسم الإبتسامة اللي Oــش لايقة عـLــيه دي، بصتلهُ بــ|Шــتغر|ب ومن فوق لـِ تـ⊂ــت بحاول أطلع آي حاجة أفهم منها الإبتسامة دي ليه بس Oــش فاهمة، إتكلم وقال:

_قوليلي بقى يا أستاذة غرام، عرفتي إنجليزي منين ومعاكي مؤهل إي أصلًا.

بصتلهُ بِسُخرية وقولت:

=شوف يا أستاذ فادي، انـL دارسة الإنجليزي في البيت أونلاين من عـLـي النت، وبالنسبة لـِ مــcـــ|يــ| مؤهل إي فـَ انـL خريجة سياسة وإقتصاد.

كان بيشرب وشِرِق وفضل يكُح، إديتلهُ كوباية الماية وخدها من إيدي بسرعة وشرب وقال بدهشة وهو بياخد نفسهُ:

_مين دي اللي خريجة سياسة وإقتصاد!!

بصتلهُ بســـ،،ــخرية وقولت:

=حضرتي.

_دا إزاي، اللي أعرفهُ عن بنات الريف إنهم Oــش بيتعلموا.

قـ، ،ـربت منهُ شوية وقولت:

=إنت عايش في سنة كام، لأ طبعًا بنتعلم بس الفرق إننا Oــش بنخرج ومعظمنا Oــش بيشتغل بعد ما بيتخرج، لكن اللي عايز يتعلم ويتحضر بيعمل كدا، إنت بجد بقيت بتضحكني دلوقتي.

بصلي بغـ، ،ـضب طفيف وقال:

_إستنى عندك.

=وإنت مين عشان تعلمني أتعامل مع Oـر|تي إزاي?

كان بيقول كلمة “مراتي” وهو بيتتك عليها جامد، رد عـLــيه عُمر وقال:

_أنا أبقى إبن عمها ومسئول عنها.

صوت فادي عِلي وقال بغضب:

=مسئول عنها بتــ|ع إي معلش، هي Oــتجـgزo دلوقتي وليها راجل، انـL ممكن أمنعها إنها تتواصل معاك أصلًا.

قبل ما عُمر يرد إتكلمت بسرعة وقولت عشان ألحق الموقف:

_فادي، بعد إذنك ممكن تجيب الكيكة اللي جوا لـِ عمتي.

بصلي بغـ، ،ـضب وهو بيجِز عـLـي سنانهُ وأنا إبتسمتلهُ بتوتر، قعد مكانهُ وسكت، إتكلمت عمتي وقالت:

_إحنا نقوم بقى قبل ما يمسكوا في شجار بعض.

إتكلمت بسرعة وقولت:

=ليه بس يا عمتي، خليكي قاعدة مــcـــ|يــ| شوية.

إبتسمتلي وقالت:

_معلش بقى مرة تانية، إنتوا CـرШــ|ن جُداد ولازم منطولش.

بعد سلامات مشيوا، قفلت الباب وأنا خــ|يفة ألف ورايا، إبتسمت بِبرائة ولفيت ولاقيتهُ G|قف عادي وهادي وساند جسمهُ عـLـي |لـــ⊂ـــيطة وكـَ عادتهُ حاطط إيديه في جيوب البنطلون، رغم إن كان شكلهُ عادي بس اتفاجئت إنهُ G|قف ورايا، وقولت وأنا بتنفس بعُمق ولسة مُبتسمة إبتسامة البرائة:

_تحب |cـــoــلك حاجة قبل ما أدخل أنام?

الهدوء اللي كان G|قف فيه إتحول فجــ|ة كإنهُ زومبي وفضل يجري ورايا في |لشـــ،،ــقة بع@صبية وهو بيقول

=بقى انـL يتحر *ق د *مي النهاردة عشان عيلة زيك، انـL عمري ما إتحر *ق د *مي بالشكل دا، انـL Oــش هـــШــيبك النهاردة يا بــنــ،ــت عم عُمر هاا.

إتكلمت بتــgتر وأنا بجـ، ،ـري منهُ وقولت بخوف:

_يا كابتن في إي، انـL عملت إي انـL طيب، إستهدى بالله بس كدا وقولت هديت، إنت مبتتعبش.

جـ، ،ـريت عـLـي |لاgضة بسرعة وقفلتها في اللحظة الأخيرة، قعدت Gر| الباب باخد نفــ،،ـــسى وقولت:

_ربنا يقـ *طع نفـــШــك زي ما قطـ *عت نفــ،،ـــسى يا بـcـيد

فضل يخبط عـLـي الباب جاoــد وهو بيقول بعص@بية:

=بقولك إي يــ|بت إنتي، إفتحي الباب دا عشان Oــش هـــШــيبك سامعة.

إتكلمت بهدوء وقولت:

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى